Specjalizacja „Auto-Moto-Aero-Space” obejmuje technologie wytwarzania, komponenty i produkty (nisko- i bezemisyjne pojazdy lądowe i wodne). W szczególności:
- Źródła napędu i zasilania do pojazdów lądowych i wodnych oparte o technologie wodorowe, elektryczne lub hybrydowe, w tym ogniwa paliwowe.
- Urządzenie, podzespoły i komponenty do nisko- i bezemisyjnych pojazdów lądowych i wodnych.
- Innowacyjne, nisko- i bezemisyjne środki transportu lądowego i wodnego.
Specjalizacja obejmuje także elementy i technologie wywarzania statków powietrznych oraz pojazdów kosmicznych, a w szczególności: źródła napędu i zasilania dla pojazdów powietrznych oraz dla pojazdów kosmicznych, bez względu na stosowane technologie oraz pozostałe urządzenia, podzespoły i komponenty dla pojazdów powietrznych oraz dla pojazdów kosmicznych.
W roku 2015 została ustanowiona Inteligentna Specjalizacja Dolnego Śląska „Mobilność przestrzenna”. Specjalizacja obejmowała obok obszarów związanych z transportem publicznym (miejskim), także systemy zwiększające efektywność transportu (również w ujęciu proekologicznym). Analiza wskazała na konieczność utrzymania inteligentnej specjalizacji „Mobilność przestrzenna”. Jej innowacyjny charakter powiązany z nowoczesnymi trendami jest silną przesłanką do tego, aby traktować ją jako czynnik budowy przewagi konkurencyjnej Dolnego Śląska. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że działalność badawczo-rozwojowa jest skupiona w dużej mierze w małych firmach, w dodatku jest ona realizowana samodzielnie. Świadczy to o wysokiej jakości kapitału ludzkiego tworzącego branżę. Za utrzymaniem inteligentnej specjalizacji w obecnym kształcie przemawiają wyniki diagnozy, która ujawniła, że branża cechuje się dość dużym potencjałem rozwojowym obrazowanym następującymi właściwościami:
- Relatywnie wysoki poziom innowacyjności firm – znaczna część firm deklaruje wdrażanie innowacji, choć skłonność do tego jest jak podkreślono właściwa w dużym stopniu dla małych firm.
- Wysoki poziom internacjonalizacji – firmy z branży „Mobilność przestrzenna” są aktywne na rynkach zagranicznych – aż trzy czwarte z nich sprzedaje swoje produkty za granicą.
- Świadomość potrzeb rynku – wszelkie działania innowacyjne, jak również działalność badawczo-rozwojowa, są dyktowane koniecznością sprostania oczekiwaniom rynku.
- Otwartość na realizację projektów badawczo-rozwojowych, w tym we współpracy z partnerami biznesowymi. Ponad dwie trzecie firm realizujących działania badawczo-rozwojowe angażuje w nie co najmniej 10% swoich wydatków, a jedna piąta nawet ponad 50%.
- Dodatkową przesłanką na rzecz utrzymania inteligentnej specjalizacji „Mobilność przestrzenna” jest również to, że w różnej postaci jest ona traktowana jako rozwojowa w całej Europie w ramach programowania rozwoju opartego na inteligentnych specjalizacjach, a jednocześnie nie ma wyraźnej konkurencji w Polsce.
Ponadto, analiza zmian pozwoliła na precyzyjne wyłonienie grup podmiotów których kondycja istotnie wpływa na współczynnik lokalizacji dla całej specjalizacji. W zestawieniu wyników dla analizowanych aspektów gospodarczych, najwięcej przewag Dolnego Śląska stwierdzono w przypadku sektora: Produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i
2.1. Nisko- i bezemisyjne pojazdy lądowe i wodne:
2.1.1. Źródła napędu i zasilania do pojazdów lądowych i wodnych oparte o technologie wodorowe, elektryczne lub hybrydowe, w tym ogniwa paliwowe.
Specjalizacja obejmuje produkcję i wprowadzaniu na rynek źródeł napędu dla pojazdów lądowych i wodnych opartych o:
- technologie wodorowe (w tym ogniwa paliwowe);
- silniki elektryczne;
- systemy hybrydowe.
2.1.2. Urządzenia, układy, podzespoły i komponenty oraz oprogramowanie do nisko- i bezemisyjnych pojazdów lądowych i wodnych, w tym autonomicznych.
Specjalizacja obejmuje produkcję i wprowadzaniu na rynek podzespołów i komponentów dla nisko- i bezemisyjnych pojazdów lądowych i wodnych. Specjalizacja obejmuje w
2.1.3. Innowacyjne, nisko- i bezemisyjne środki transportu lądowego i wodnego, w tym autonomiczne.
Specjalizacja obejmuje produkcję (ostateczny montaż) i wprowadzaniu na rynek nisko- i bezemisyjnych pojazdów lądowych i wodnych, w tym pojazdów autonomicznych.
2.2. Statki powietrzne oraz pojazdy kosmiczne.
2.2.1. Źródła napędu i zasilania dla pojazdów powietrznych oraz dla pojazdów kosmicznych, bez względu na stosowane technologie.
Specjalizacja obejmuje projektowanie i wytwarzanie źródeł napędu i zasilania dla pojazdów powietrznych (w tym drony) oraz statków kosmicznych (w tym mikrosatelity).
2.2.2. Innowacyjne urządzenia, podzespoły i komponenty dla pojazdów powietrznych oraz dla pojazdów kosmicznych.
Specjalizacja obejmuje produkcję (ostateczny montaż) i wprowadzaniu na rynek pojazdów powietrznych (w tym drony) oraz statki kosmiczne (w tym mikrosatelity).